Kaneelbroodje

Idag har det varit en riktigt konstig dag. På min praktikplats håller de som jag nämnt tidigare på att bygga om sin butik som öppnar imorgon. Idag var då den tillfälliga butiken stängd för att allt skulle förberedas och fixas inne i den nya butiken inför öppningen. Det gjorde att jag inte riktigt visste vad jag skulle göra när jag började. Nu har jag ju kommit in i en rutin och har koll på vad som ska göras på morgonen, men nu blev det helt plötlsigt något nytt. Hela morgonen var egentligen väldigt konstig då det inte riktigt fanns något att göra. Alla de anställa sprang runt och gjorde massa saker (då det var mycket som skulle plockas och städas) men det fanns inte riktigt något jag kunde hjälpa till med. 
 
Men lite senare framåt förmiddagen fick jag göra kanelbullar! Vi hade pratat om det för någon vecka sedan och de sa att det skulle vara roligt om jag ville göra det i bageriet och visa dem. Men då fick jag idag baka kanelbullar själv i bageriet! Jag fick dock lite hjälp då jag inte vet vart alla ingerdienser ligger och ur maskinerna fungerar och så vidare. Det var både läksigt och roligt! Har aldrig riktigt gjort det HELT själv förut, utan har fått hjälp med jästid och avbakningstid och liknade i skolan, men här var det jag som skulle ha svar på alla frågor! Men slutreslutatet blev rätt bra, så det måste ha gått helt okej ändå! 
 
 
    
 
Erwin (min handlerare) pratade även om hur han skulle göra dessa bullar själv, så jag vet inte om de kanske ska börja göra kanelbullar att sälja i deras butik (???!!!!). De flesta hade alridg smakar en kanelbulle förut och hade ingen aning om vad kardemumma var för krydda, men de tyckte att det var intressant. Den degen jag gjorde idag blev cirka 55 bullar, och jag tror till och med att de ska sälja dem i butiken som öppnar nu imorgon!! Vet inte om jag uppfattade det rätt, men det lär jag ju få se imorgon. Det vore dock otroligt spännande om de började göra svenska kanelbullar på ett litet bageri i Holland!
 
Resten av dagen packade jag massa choklad och påsksaker och hjälpte till att städa. Det blev en riktigt lång dag idag, slutade inte förens tjugo i fyra! Och imorgon ska jag börja en timme tidigare, redan vid 5! Så det blir att lägga sig tidigt ikväll!
 
Har en underbar vecka!
Kramar, Ellinor
 
 
 

Kommentarer:

1 Mona:

Spännande att höra om kanelbullarna kommer till försäljning... Eller om de är så goda att de inte hinner ut i butiken ;-)
Lycka till!
Kraaaaaaaaam

Kommentera här: