Allt kallas för grädde

Idag insåg jag något. Väldigt många olika saker i bageriet går under namnet grädde. Vaniljkräm, smörkräm, vispgrädde, smör... Visst brukar man kunna skilja på dessa om man har koll på sammanhanget, men när man blir ombedd att hämta något ur stora kylen kan det bli lite krångligt. Ett exempel på detta kan jag ge från imorse. Jag skulle hämta room, vilket betyder grädde. I det här fallet frågade jag en extra gång för att säkerställa vad de faktiskt menade och jag kan ju bara säga att jag nu föreställer mig själv springa fram och tillbaka mellan konditoriet och kylen. Som tur var slapp jag det!
Det jag skulle hämta, room, användes till bakelser som påminner lite om napoleonbakelser. Den första av två varianter består av en smördegsbotten, spritsad vaniljkräm och ännu ett lager smördeg som det strukits rosa choklad smaksatt med jordgubb på. Den andra görs på smördegsbotten, vaniljkräm, grädde och än en gång en smördegsplatta, men den här gången toppas den med ett tunt lager grädde och krossade, kanderade nötter. Med hjälp av en extremt obehaglig maskin som låter jättehögt och hör hemma i en skräckfilm skärs de i bitar och placeras på bakelsekapslar.
 
 
Efter det gjorde jag roombroodjes som vanligt och dekorerade bakelser. Idag var det ännu en praktikant, Rijk, i kondis som jag träffat ett par gånger tidigare, så vi hjälptes åt med arbetet. Det var kul att få lite omväxling när det kom till arbetskompisar, för det är ju alltid roligt att lära känna nya människor.
När vi ätit frukost doppade jag kwarkbol och chipolata bol, vilket är varianter av det som ser ut som moussebakelser. Den förstnämnda görs på kvarg och har en frisk och syrlig smak. Den andra är jag tyvärr osäker på vad det är i och jag har heller inga foton på dem idag.
Jag doppade också slagroomrol - rulltårta - i choklad och vispade upp smörkräm till espressobakelser. Jag smaksatte den därför med mocka och började sedan spritsa ihåliga torn på marängbottnar som Noor sedan fyllde med kolasås. Efter att bakelserna toppas med ännu en marängbotten fryses de så att man kan stryka upp sidorna, vilket jag och Rijk hjälptes åt med.

 
Jag och Rijk gjorde också bananensoes, så vi fyllde eclairer med banankräm och doppade dem sedan i choklad smaksatt med banan. Tillsammans gjorde vi även gevulde koeken, vilket jag har fått ganska bra koll på nu - känns ganska bekräftande att se att man lär sig!
Ännu en otrevlig maskin jag använde idag var en slags nötmalare som används för att göra smulorna vi har på i princip allt i kondis. Tidigare trodde jag att smulorna var krossade kakor, men de är i själva verket kanderade cashew- och jordnötter som malts.
 
 
Ta hand om er!
Kramar Kristin

Kommentera här: