Fårens återkomst

Idag har jag fått göra ganska varierande saker, vilket var jätteroligt, men jag började som vanligt med roombroodjen, tompoucen och att dekorera bakelserna. Innan frukosten gjorde jag och Tim, som nu är tillbaka från semestern, en sorts tårtbotten som tydligen är till deras "månadens tårta". Den här månaden verkar det som att det har varit kaffetårtan och nu är det dags för en gräddtårta med sylt, gräddfyllning gjord på vispad grädde, krämpulver och krossade biskvibottnar samt grön marsipan på toppen. Jag tyckte att det påminde lite om en operatårta, fast med bara gräddkräm med kakbitar i. Lite annorlunda för mig men spänannde.
Jag trodde alltså, fram till igår, att påskförberedelserna var klara och att de marsipandekorerade djurbakelserna hade slutat förfölja mig. Men så är inte fallet kan jag säga. Idag var det dags för ännu fler får. Åttio stycken för att vara precis - hälften stora och hälften små. Lyckligtvis kunde jag, Noor och den andra praktikanten, Rijk, hjälpas åt. Det tog dock ganska lång tid ändå, men jag är glad över att ha fått bättre tålamod sedan sist.
 
 
Efter det gjorde jag och Noor slagroomrolen och den här gången passade jag på att fota när hon slätade till rullarna med plastfolien. Nu kanske det går att förstå hur hon bär sig åt med andra ord!
 
 
Jag fortsatte efter det med att doppa chipolatabolen, som jag nu fått reda på består av någon slags kräm, typ bavaroise eller liknande. Den är smaksatt med körsbär, krossade biskvibottnar och rom. Innan jag gick hem fick jag också göra färdigt vruchten gebak, eller fruktbakelser. Även de skars upp av en stor tårtbotten, dekorerades med frukt och sprayades med gelé. Sedan sattes de av på bakelsekapslar på plåt.
 
     
 
Det känns verkligen som att jag fått göra så mycket mer idag än vad jag har fotat och berättat om nu, men jag tror att jag kanske hjälpt till med mycket småsaker som att packa kakor och sätta bakelser på papper som får det att kännas så. Men så kan det vara ibland, jag har iallafall haft roligt!
 
Ta hand om er där hemma så länge,
massor av kramar från Kristin

Kommentera här: