Fredag & familjeåterförening

Imorse vaknade vi upp, spända inför den tredje skoldagen. Efter en mättande frukost cyklade vi iväg till Alkmaar Station, precis som förra veckan, för att ta tåget till skolan. 
Idag fick jag vara med Damien igen, som jag var med den första skoldagen, och Ellinor var med Rachel som jag bakade med förra veckan. Jag fick göra slagroom gebak - eller gräddbakelser. Bottnarna hade Damien gjort i onsdags så vi började med en gång att skära lager och fylla med grädde och sedan sylt. Efter det skar vi bitarna i bakelsestorlek och strök upp sidorna följt av toppen. Sidorna rullades även i rostad, flagad mandel och han spritsade mer grädde på toppen. De dekorerades med mandarinklyftor (och körsbär då mandarinerna inte räckte till alla) och chokladdekorationer. Det var verkligen kul att få hänga med honom igen för att han, liksom de flesta andra eleverna i klassen, har så mycket att berätta om deras fritid, intressen och vad de vill göra i framtiden.
 
  
 
Ellinor fick göra kasteeltjes, likadana som på hennes praktik igår. Det var dock lite annorlunda, för de strök upp sidorna på bakelserna med smörkräm istället för att stryka den på marsipanen som även jag gjorde på min praktik. För övrigt var smörkrämen lite märklig - den gjordes på smör, vaniljkrämpulver och färdig fondant. Iallafall ganska annorlunda från hur vi skulle gjort! Dessutom klädde de in bakelserna med marsipanen på ett annat sätt så att skarven hamnade på en kant och inte i mitten. De dekorerades sedan med en smörkrämsrosett och en chokladdekoration. Söta blev de i varje fall tycker jag!
 
  
 
Efter skolan åkte vi tillbaka till Alkmaar för att möta upp Ellinors mamma och två av hennes systrar som är här på besök. Men först var det dags för lunch. Självklart passade vi på att testa ännu fler rätter på favoritstället Oogst. Jag tog en sallad med krämig getost, rödmetor och valnötter medan Ellinor njöt av dagens soppa - afrikansk jordnötssoppa. Vi blir på något sätt fortfarande förundrade över hur fin atmosfär där inne - för att inte tala om själva maten!
 
 
 
      
 
Efter lunchen gick vi för att träffa Ellinors familj. Världens finaste återförenande följdes av en glasspaus på en bänk i solen. Så otroligt mysigt!
 
 
 
Nu ska vi äta middag ute i byn, ha en jättetrevlig helg allihopa!
Massor av kramar från mig och Ellinor
 
 

Kommentarer:

1 Sarah:

Hej,
Vad kul att få besök hemifrån! Ibland krävs det att man åker hemifrån för att känna ren glädje av sin nära och kära. Ha det så gott/Sarah

Kommentera här: