Godverdomme

Det kändes som att det var en ganska rörig dag idag, som om Erwin och Robert hade jättemycket saker för sig men att det var svårt för mig att riktigt hjälpa till. Det var som att de hade så mycket saker att göra att de inte visste vart de skulle börja eller vart dem skulle ta vägen, något jag kan känna igen! hehe!
 
Jag fick iallafall hjälp till att göra en mängd olika bröd idag. T.ex. bröden i plåtburkar;
 
    
 
    
 
Sedan gjorde vi ett italienskt bröd med rosmarin i (bilden till vänster) och ett annat bröd med majskorn (???) och solrosfrön i.
 
            
 
Det vänstra bröden var ett vanligt vitt bröd som först doppades i solrosfrön och sedan vändes och doppades i blå vallmofrön blandat med seasamfrön. Det mittersta brödet är vanliga limpor som slås upp på ett sätt som jag tycker är ganska svårt. Till sist är den högra bilden tagen på ciabattan som vi gjorde sist under dagen. 
 
 
Vi hann även med att göra dessa sockerkakslikande kakorna som jag tror är samma som dem vi har gjort i skolan tidigare, väldigt goda är dem iallafall med en stark smak av citron.
 
Igår hade jag och Kristin även bakat chokladbollar som vi tog med till våra praktikplatser idag, vilket var jätteroligt! De på min praktik tyckte dock att det var en väldigt konstig sak, och ännu konsitgare att man skulle äta den kall. När jag förklarade hur man gjorde tyckte dem att de var (om möjligt) ÄNNU konstigare! Men jag tror att de tyckte det var gott iallafall, för Erwin bad mig skicka receptet till honom!
 
Nu ska jag och Kristin göra oss iordning för att åka iväg och kolla på bio - hur mysigt?!
 
Hopas ni alla har det bra,
kramar Ellinor
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Mona :

Vad roligt att ni delar med er av svenska specialiteter :-) Och spännande att höra hur de tas emot...
Tycker brödet med vallmofrön såg väldigt gott ut :-)
Ha det jättebra i skolan nu idag!
Kraaaaaaaaam Mona

Kommentera här: