Små slott

Idag har jag fått göra både bageri och kondisgrejer! Jag fick först göra kakor som innehåll mandel. Cirka en tredjedel av degen fick jag kavla ut i kavlingsmaksinen och stansa ut till rundlar, medan resten av degen gjordes till små bollar som sedan trycktes till på plåten. 
 
    
 
Efter det gjorde vi tre olika bröddegar, "krentenbolen" (som jag visade bild på igår) och sedan två andra bröd som också gräddas av varje morgon. Jag har insett att de väldigt ofta använder samma deg till två olika bröd, men formar de på olika sätt och därav kallar dem för olika saker. En annan sak jag har märkt är att om det är en liten bit av degen kvar efter att man har vägt upp allt, så slänger de ned den degbiten i den nya degen som görs istället för att dela ut det lika på degbitarna man redan har vägt upp. 
 
    
 
Sedan fick jag gå in i kondis och dekorera små bakelser som kallas för kasteeltjes, som dirketöversätts till "små slott". Jag tror att själva bakelsen var de jag gjorde förra veckan som är som en uppochnedvänd prinsesstårta, fast som en lång form. Idag var de iallafall uppskurna i små kuber. Man kavlade ut rosa marsipan, skar ut den i rektanglar och smetade ut en liten mängd smörkräm, för att få marsipanen att fästa på bakelserna. Sedan var det bara att börja klä in bakelserna i marsipan och få till små toppar på kanterna. 
 
    
 
Sedan skulle de också dekoreras. Erwin (min handledare) visa på första raden hur man skulle göra, önskade mig lycka till och gick sedan därifrån, så jag fick göra allt själv! Men jag måste säga att det faktiskt gick ganska bra, och det var väldigt roligt om inte annat!
    
 
 
Kraaaaaamar från Ellinor!
 
 

Kommentera här: